poniedziałek, 19 listopada 2012

Ułożenie rąk na kierownicy


Dziś zajmiemy się ułożeniem oraz pracą rąk na kierownicy. Niektórym może się wydawać, że nie ma większego znaczenia w jaki sposób ułożymy nasze ręce na kierownicy. Nic bardziej mylnego, nieprawidłowe ułożenie rąk może skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami lub znacznie utrudnić nam swobodne prowadzenie pojazdu. Jak zatem należy trzymać ręce na kierownicy? Najlepszym i najbardziej bezpiecznym sposobem trzymania kierownicy jest, trzymanie rąk na tzw. za piętnaście trzecia, aczkolwiek można także stosować chwyt za dziesięć druga. W kwestii trzymania rąk na kierownicy krążą pewne mity. Pierwszy z nich mówi, że nie wolno krzyżować rąk. Jest to oczywiście nie prawdą, ponieważ dzięki skrzyżowaniu rąk możemy szybko i precyzyjnie wchodzić w zakręty, oczywiście jeśli nie są one zbyt ciasne wtedy bowiem skrzyżowanie rąk może mieć fatalne skutki, ale raczej każdy średnio doświadczony kierowca potrafi ocenić ile musi skręcić kierownicą swojego samochodu, aby bez większych przeszkód zmieścić się w zakręcie. Drugi mit mówi o prowadzeniu jedną ręką. Tutaj należy zwrócić uwagę, że bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu jedną ręką zależy od tego jak tą jedną ręka będziemy tę kierownicę trzymać. Jeśli nasz chwyt będzie niepewny bo np. będziemy chcieli wystawić łokieć za szybę to prowadzenie jedną ręką rzeczywiście może okazać się koszmarne w skutkach. Jeśli natomiast kierownica będzie trzymana bardzo pewnie, to nie mamy się czego obawiać. Wystarczy spojrzeć na zapisy z kamer pokładowych samochodów rajdowych, gdzie najlepsi kierowcy świata przejeżdżają niemal całe odcinki specjalne trzymając kierownicę wyłącznie jedną ręką.

Równie ważne co ułożenie rąk na kierownicy jest sama ich praca. Wspomniałem już wcześniej o krzyżowaniu rąk i jest to chyba jeden z najlepszych przykładów prawidłowej pracy rąk na kierownicy. Jeśli ktoś mi nie wierzy to również odsyłam do zapisów z kamer umieszczonych w samochodach rajdowych. Możemy tam zaobserwować, że kierowca jeśli akurat może prowadzić dwoma rękoma to są to właśnie szybkie, zdecydowane i często krzyżujące ręce ruchy. Istnieje także szereg błędów, które popełniają najczęściej niedoświadczeni kierowcy. Podstawowym błędem jest wspomniany już przeze mnie wcześniej tzw „zimny łokieć', czyli trzymanie kierownicy jedną ręką w taki sposób, że łokieć wystaje nam za okno. Jednak według mnie dużo niebezpieczniejsze jest tzw „dojenie krowy', czyli kręcenie kierownicą w sposób przypominający dojenie krowy. Jest to bardzo niebezpieczne oraz mało efektywne, chociaż niestety dość powszechnie spotykane na naszych drogach.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz